Do tej pory praca zdalna istniała jako dodatek do pracy biurowej. Z reguły była pewną formą zachęty dla pracownika. W trakcie utrzymującej się od kilkunastu miesięcy pandemii dla niektórych home office stał się już przymusem. Ale nie każdy potrafi poradzić sobie z tym systemem pracy. Rozwiązaniem jest właściwa organizacja. Sprawdź parę metod organizacji home office.
W związku z aktualnym stanem epidemiologicznym, sporo firm zdecydowało się przenieść na systemem home office. Dla odsetka pracowników, którzy nie mieli dotychczas styczności z takim trybem pracy, skuteczne zaplanowanie czasu bywa nie lada wyzwaniem, bowiem wymaga od nich zastosowania kilku nowych reguł.
Jak stworzyć ergonomiczne miejsce do pracy w domu?
Przede wszystkim warto wyznaczyć sobie komfortowe miejsce do pracy. Idealną opcją jest gabinet przeznaczony tylko do niej. Lecz nie w każdym mieszkaniu jest to realne. Niekiedy posiadamy tylko minimum miejsca na postawienie stolika lub biurka i to także się sprawdzi. Ważne jest natomiast to, by strefa pracy była oddzielona od strefy osobistej. Obowiązkowo musimy również zwrócić uwagę na oświetlenie, by było jak najbardziej naturalne.
Jak tanim kosztem urządzić miejsce do pracy? Jeśli nie masz na wyposażeniu mieszkania ergonomicznego fotela czy biurka to radzimy zdecydować się na jego kupno na wyprzedaży bądź sprawdzić lokalne ogłoszenia o sprzedaży na portalach społecznościowych.
Dokładne planowanie dnia pracy
W trakcie pracy w domu kluczowa jest samodyscyplina i sumienność w realizowaniu obowiązków. Powinniśmy działać tak samo, jak w trakcie pracy w firmie. W przypadku, jeśli nasze godziny pracy nie są z góry określone, to polecamy wybrać te, w których pracujemy najefektywniej. Warto mieć na uwadze, aby w godzinach pracy nie planować domowych obowiązków. Efektywną metodą na skupienie się na pracy jest wyciszenie notyfikacji z mediów społecznościowych oraz korzystanie z metody Pomodoro, polegającej na 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową odstępem pomiędzy kolejnymi zadaniami.
Praca w domu a dress code
Dzień spędzony w dresie pomimo, że brzmi świetnie, może źle wpływać na naszą produktywność. Casualowy ubiór może być na tyle wygodny, że będzie wywoływać rozleniwienie. Żeby do tego nie dopuścić warto zadbać o swój ubiór, szczególnie jeśli w czasie pracy prowadzone są konsultacje przez internet. Poczujemy się wtedy pewniej.
Kontakt ze współpracownikami
W przypadku przejścia na zmiany pracy na home office znikają tradycje biurowe np. poranne konwersacje przy herbacie, wspólne wyjście na lunch bądź dojazd. Do utrzymania dobrych stosunków ze współpracownikami warto użyć popularnych komunikatorów typu Messenger. W razie konieczności porozmawiania jednocześnie z dużą grupą pracowników, wygodniejsze będzie spotkanie online przez Google Meet, Zoom albo Skype. Jeśli odczuwamy potrzebę rozmowy, nie obawiajmy poruszyć z przyjaciółmi z pracy także tematów osobistych. W pracy zdalnej wyjątkowo ważne jest zachowanie odpowiedniego komfortu mentalnego, szczególnie kiedy tylko okazjonalnie widujemy się z innymi znajomymi.